Kasutatavuse mõõtmine
Kasutatavuse mõõtmine võimaldab saada tagasisidet, kas uus veebidisain muutis ka tegelikult teenuse paremaks või kas vana disain vajaks uuendamist.
Mis on kasutatavus ja miks peaks seda mõõtma?
Kasutatavus on oma definitsioonilt tihti valesti mõistetud, sest see muutub vastavalt kasutaja nõuetele ja olukorrale. Seetõttu tuleks võtta kasutatavust kui olukorra hinnangut, millel on erinevad omadused (kvalitatiivsed näitajad). Neid omadusi nimetatakse kasutatavuse dimensioonideks.
Üks laialdaselt tunnustatud teooria on 5E mudel, mis põhineb Jacob Nielseni viiel kasutatavuskvaliteedi näitajal: tõhusus (Effective), võimekus (Efficient), kaasahaaravus (Engaging), veakindlus (Error tolerant) ja õpitavus (Easy to Learn), hõlmates kasutajasõbraliku kogemuse põhiaspekte.
Kasutatavuse mõõtmine aitab hinnata veebilehe, e-poe või mõne muu infosüsteemi eesmärgile vastavust. Kui teame, milliste tegevuste statistikat peaksime vaatama ehk kust otsida jälgi, saame hea ülevaate sellest, kui hea on kasutatavus. Mis veel olulisem, meil on selge indikaator, kas disaini muutmine tõi kaasa paranemise ehk kas kasutatavus läks paremaks.
Kas kasutatavuse mõõtmine on kallis lõbu?
Kasutatavuse mõõtmisega seoses räägitakse palju sellest, et tuleb teha kasutatavuse testimist, et näha kuidas lõppkasutajad keskkonda päriselt kasutavad. See on äärmiselt oluline, kuid muutub väga kulukaks, kui seda teha tihti mahukale veebile.
Statistiline mõõtmine toimub aga automaatselt. See võimaldab mugavalt ja tasukohaselt jälgida kasutajate käitumist ning varakult tuvastada võimalikke probleeme.
Miks ainult Google Analytics'ist ei piisa?
Traditsiooniline veebianalüütika, näiteks Google Analytics või Piwik, pakuvad küll teavet otsingute hulga ja sõnade kohta, kuid edasine analüüs jääb piiratuks.
Meie lahendus pakub aga järgnevat:
- Selge ülevaade probleemidest
- Juhised probleemide lahendamiseks
- Reaalajas muudatuste mõju mõõtmine
Kas sa tead, kuidas sinu kasutajal tegelikult läheb?
Võimalikke põhjuseid, miks kasutatavus võib kehv olla, ei ole üldse palju. Kindel võib olla selles, et kehv kasutatavus jätab pea alati endast maha jälgi. Äkki tunned siit kohe midagi ära?
Negatiivne tagasiside
Kasutajatelt tuleb palju negatiivset tagasisidet.
Poolik protsess
Kasutajad jätavad tihti protsesse (nt vormide esitamisi) pooleli.
Tupikseis
Kasutajad jõuavad tihti 404 lehele.
Poolikud ostud
Kasutajad jätavad oste pooleli.
Abi vajadus
Kasutajad otsivad tihti abi.
Tavatu teekond
Kasutajad kasutavad oma eesmärkide saavutamiseks ebaharilikke viise.
Kuidas me Trinidad Wisemanis kasutatavust mõõdame?
Traditsiooniline veebianalüütika (nt Google Analytics või Piwik) pakuvad küll teavet otsingute hulga ja sõnade kohta, kuid edasine analüüs jääb piiratuks.
Meie lahendus pakub selget ülevaadet lehe külastatavusest (nt 404 lehe külastatavus), kasutatavuse probleemidest ja võimalust reaalajas mõõta muudatuste mõju, et parandada kasutajakogemust.
Oleme lihtsama ülevaate saamiseks koondanud vajalikud indikaatorid kokku töölauale, mis annab protsentuaalse ülevaate esinenud kasutatavuse probleemidest.
Meie välja töötatud lahendus seadistatakse täiendavalt Google Tag Manageri või Piwik Tag Manageri platvormil ning esitab tulemusi Power BI töölauana.
Töölaual jälgitakse mitmeid halva kasutajakogemuse mõõdikuid ja näidatakse protsentuaalselt mitmel kasutussessioonil esines mõnda neist probleemidest.
Töölaual olevaid andmeid saab vaadelda ajas ja filtreerida keele ning otsingusõna kaupa.
Töölaud aitab veebilehe haldajal paremini märgendada ja täiendada sisu nii, et see oleks kasutajatele paremini leitav ning paranemist on võimalik töölaual ajas võrrelda.
Joonis 1: Otsingu kasutatavuse töölaua näidis 1
Joonis 2: Otsingu kasutatavuse töölaua näidis 2
Näiteid võimalikest kasutatavuse mõõdikutest
Mõõdikuid saab lisaks välja töötada ja juurde seadistada. Alati on võimalus minna veel detailsemaks ja ehitada töölauda ümber vastavalt tellija vajadustele.
- Otsingutulemuste puudumise %
- Abi vajamise %
- Katkiste lehtede %
- Esitamata vormide %
- Lehe värskendamise %
- 404 lehe külastuste %
- Unustatud ostukorvide %
- Ostukorvi hülgamise %
- Kasuliku sisu %
- Otsingufiltri kasutatavuse %
Kui palju kasutatavuse mõõtmine maksab?
Hetkel pakume kasutatavuse mõõtmiseks 4 erinevat moodulit. Aitame tuvastada kasutajate probleeme otsinguga seotud funtsioonide kasutamisel, kodulehel navigeerimisel, erinevate vormidega kokkupuutel ja ostukorvi kasutamisel. Mooduleid saab võtta nii korraga kui ka eraldi.
Iga mooduli seadistamine koosneb 3 erinevast etapist, mis on ka eraldi hinnastatud: tag’ide seadistamine, API liidese loomine ja töölaua ehitamine. Hiljem lisandub juurde igakuine hooldustasu.
Nii nagu iga mooduli seadistamine on oma mahult erinev (nt tag’ide arv varieerub), on ka iga projekt erinev (nt tellija vajadused, veebilehe keerukus) – seetõttu saame täpse hinnapakkumise teha iga projekti põhjal eraldi. Selleks, et tekiks aimdus, kui palju võiks kasutatavuse mõõtmise projekt maksma minna, toome järgneva näite käimasolevast projektist.
Näidisprojekti maksumus
- Pakkusime vastavalt tellija veebilehe sisule 3 erinevat moodulit: otsing, navigatsioon ja vormid. Tellija valis välja nendest 2 esimest.
- Tellija veebileht on seotud turismivaldkonnaga ja külastajad tulevad sinna eeskätt informatsiooni otsima. Seetõttu on nende lehe keskmes just otsingu ja navigatsiooniga seotud kasutuskogemus.
- Otsingu mooduli hinnaks kujunes 5940 € ja navigatsiooni mooduli hinnaks kujunes 6900 €. Hinna erinevust mõjutasid nii tag’ide arv kui ka nende keerukus – tihtipeale on vaja tag’id luua käsitööna ja see nõuab rohkem katsetamist ning paika loksutamist.
- Igakuine hooldustasu on neil peale moodulite üles seadmist 100 € ehk miinimum, kuna lehel puuduvad suured andmemahud ja tegemist ei ole keskmisest keerukama lehega. Puuduvad ostuvõimalused ja mahukad vormid.
Räägime lähemalt
Kui soovid arutada oma projekti või sul on küsimusi Trinidad Wisemanis tehtava töö kohta, siis võta meiega ühendust.
Täname sind!
Saime päringu kätte ja võtame sinuga esimesel võimalusel ühendust.
Kontakt
Soovid oma teenuse kasutatavust mõõta? Võta ühendust meie innovatsioonijuhiga.
Hegle Sarapuu-Johanson
Innovatsioonijuht, partner
Hegle on Trinidad Wisemani kaasasutaja ja innovatsioonijuht, kes vastutab ettevõttes pakutavate teenuste ja organisatsiooni arendamise eest. Eesti ühe esimese UX spetsialistina on ta üle 20 aasta töötanud kasutajakogemuse, teenusedisaini ja infotehnoloogia valdkonnas ning omab oskusi ja kogemusi kogu projekti elutsükliga. Igapäevaselt hoolitseb Hegle Trinidad Wisemani innovatsiooniprotsessi toimimise, uute teenuste ärimudelite, uute tehnoloogiate ellu rakendamise ning uute töövõtete juurutamise eest. Lisaks koolitab Hegle UX spetsialiste, on külalislektorina andnud loenguid mitmetes ülikoolides ning vastutab meie ettevõtte ja ülikoolide vahelise koostöö eest.